13. feladat - Szeptember elején, iskolai közösségben, csoporton belüli... KÉSZ
2014.05.16. 21:47
13. kidolgozott tétel
Szeptember elején, iskolai közösségben, csoporton belüli villongások, erőviszonyok felmérése zajlik a társak között. Szülői értekezlet előtt beszélgetés alakul ki a szülők között. Nyilvánítson véleményt a helyzet pszihológiai hátteréről!
A beszélgetés során az alábbi szempontokra térjen ki:
-
a csoporton belüli tagolódás
-
csoporttagok egymáshoz való viszonya
-
csoporttagok egymást erősítő tényezői
-
szerepek, szerepkonfliktusok
Valamennyien nagyszámú csoporthoz tartozunk. Ezek a csoportok lehetnek kicsik vagy nagyok, tartósak vagy alkalmiak, tagjaik közvetlenül érintkezhetnek egymással vagy sem.
Az emberi csoportokat nagyjából két osztályba sorolhatjuk:
-
kis intim csoportok, amelyeket gyakori interakció és személyes kötődés jellemez (közösség, „elsődleges csoport”)
-
nagyobb formális csoportok, amelyekben a csoportközi kapcsolatokat formálisabb és személytelenebb szabályok vagy szerződések szabályozzák (társaság, „másodlagos csoport”)
Csoporton belüli tagolódás:
Szerepek a csoportban:
-
formális és informális vezető
-
a szakértő
-
a megmondó ember
-
a feszültségoldó (vicces)
Csoporton belüli differenciálódás:
-
Sztár helyzet: az egyéni érdek érvényesül a csoportérdek felett
-
Peremre kerülés: a csoportnormákhoz adaptálódni nem tudó, gyenge érdekérvényesítő tag
-
Bűnbakképzés: az elégtelen problémamegoldó képességű csoport, a perifériára szorult tagjára hárítja a felelősséget
Attitűd szerint:
1. Konstruktív - pozítív (építő): kezdeményező, véleménynyilvánító, kérdező, informátor, szabályalkotó, általánosító, engedelmeskedő
2. Destruktív – negatív (romboló): akadékoskodó, vetélkedő, mindent tudó, hírharang
A csoportok egymáshoz való viszonya
A vezető jellemzői: kapcsolatorientált vagy teljesítményorientált
A vezető és a csoport ( a csoportba került vezető és a csoport viszonya, vezetői magatartások):
-
parancsoló
-
tulajdont megszerző ( a mindkét esetben a vezető látszólag erősebb, mint a csoport tagjai, de valójában gyengébb, mert alkalmazkodni kényszerül a csoport tradícióihoz, tevékenységeihez)
-
a vezető: elfogadja a tradíciókat és megváltoztatja azokat
-
a csoport: elfogadja a változásokat, és új tradícióként honosítja meg
Vezetés módja
A vezetőnek hozzá kell járulnia, hogy a csoporttagok lehetőséget kapjanak szükségleteik kielégítésére a csoporttagok között a kommunikáció és az érzelmi viszonyok pozitív irányba fejlődjenek. Ezt elsősorban vezetési stílusával biztosíthatja.
Csoportnormák
A csoporton belül kialakult, a tagok által elfogadott és követett megállapodások, kollektív elvárások, elvek, értékítéletek rendszerét értjük. Ezek legtöbbször erkölcsi színezetűek
Jellemzői:
-
a normák interakciók eredményeként alakulnak ki
-
íratlan szabályok, mégis mindenki számára kötelező érvényűek
-
olyan csoport követelményként funkcionálnak, amelyet a csoport egésze támaszt az egyes tagokkal szemben. A csoportban maradás feltételét képezik, de a bekerülésnél is viszonyítási alapul szolgálnak
-
megtagadásuk vagy nem teljesítésük a csoport szankcióit mozgósítja: mellőzés, elszigetelés, kitaszítás
-
a csoportnormák csoport nyomásként hatnak a tagok viselkedésére, s ezáltal a csoportösszetartó erőt is fokozzák
A normák megtartása különböző szinten valósulhat meg:
1. Kevésbé fejlett csoportban a tagok kényszerből tartják be a normákat
-
vagy azért, hogy konfliktusokat kerüljenek el
-
vagy a félelem készteti őket az engedelmességre
-
Ez a „csoportfegyelem”
2. Fejlettebb csoportban: a csoporttagok belső meggyőződéséből fakad
-
Ekkor beszélünk „csoportmorál”-ról
Csoportérték:
A csoportértéknek számítanak: a pozitív hagyományok, a „mi-tudat”, színvonalas normák, kiegyensúlyozott légkör, stabil érzelmi struktúra
Csoporttagok egymást erősítő tényezői:
- csoporthatékonyság, eredményesség : „Egységben az erő”, tartja a közmondás.
A csoport eredményességétől függ:
- rábízott feladat megoldásának sikere
- a csoport megtartó ereje
- fejlődés
- a tagok elégedettsége
- együttműködési hajlandóság
1. Additív munka esetében a kollektív erőkifejtésben megsokszorozódnak az egyéni teljesítmények, s ez fokozza a hatékonyságot (pl. katasztrófák idején a mentés, romeltakarítás)
2. Diszjuktív jelleg esetén a csoport teljesítménye azon áll, hogy a leginkább teljesítő képes tag mit produkál
Az egyén csak jól működő csoportban érzi jól magát, mivel itt valósulhat meg, hogy mindenki nyer.
A csoporton belül kialakult közvélemény teljesen sohasem egységes, de akkor igazán hatékony, ha a csoportot érintő lényeges kérdésekben többségi véleményt tükröz.
Szerepkonfliktusok
A szerepkonfliktus hagyományos értelmezése a szerepelvárások működését finoman elemzi, megkülönbözteti az előírásokat az érvényesítésük érdekében kifejtett nyomástól , az elvárások jogosságát és jogtalanságát, stb. és ennek megfelelően a személyiségnek is szelekciós és döntési funkciókat tulajdonítanak.
Külső szerepkonfliktus
A külső szerepkonfliktusok a szerepküldők ellentmondó elvárásaira vezethetők vissza, a „kivűlről történő” motiváláson túl az egyidejűség jellemzi.
- egy szerepküldő ellentmondó elvárásai
- a szerep együttes különböző pozícióiból érkeznek ellentmondó elvárások
- szerepek közötti ellentmondás
- a szerepambiguitás konfliktusát akkor éli át a személy, ha a szerepküldő a viselkedésre vonatkozó előírásokat nem határozzák meg pontosan, viszont az utólag hibásnak bizonyúló viselkedést várhatóan szigorúan büntetik
Belső szerepkonfliktus
A belső szerepkonfliktusban nem a szerepküldők külső nyomására fellépő motívumok állnak ellentmondásban, hanem a személy belső késztetései, önmegvalósulási törekvése, attitűdjei, értékei ütköznek össze egy szerepküldő vagy a szerepküldők egy csoportjának elvárásaival.
|