21. feladat - Serdülőkorú gyermeke osztályfőnöki órán környezetvédelmi...KÉSZ
2014.05.16. 23:10
Egészségmegőrzés - betegségmegelőzés
21. tétel
Serdülőkorú gyermeke osztályfőnöki órán környezetvédelmi témájú feladatot kapott, amelyhez az Ön segítségét kéri.
Beszélgessen a témáról gyermekével a felsorolt szempontok alapján:
- a környezetszennyezés formái, és hatásai az egyén egészségére
- a környezetvédelem prioritásai
- környezettudatos magatartás
- egészséges környezet fenntartása
- a természetes és mesterséges környezet ütközési pontjai, az ember és az élővilág harmóniájának/diszharmóniájának rövid és hosszú távú hatásai
A környezetszennyezés az emberi társadalom környezetének kedvezőtlen irányú megváltoztatása, a környezeti elemek valamelyikének, vagy mindegyikének előnytelen összetétel változása.
A környezetszennyezés formái:
1. fizikai: zajszennyezés, hőszennyezés, fényszennyezés
2. kémiai: talajszennyezés, vízszennyezés
3. biológiai: tájidegen élőlények alkalmazása az adott környezetben.
De a legáltalánosabb típusok:
Vízszennyezés: tengerbe került vegyszerek, műtrágya à túlzott algásodás à halak nem jutnak elegendő napfényhez. A háztartási szennyvíz is ugyanúgy vegyszeres, ez is károsítja a folyókat.
Talajszennyezés: a talajra a legnagyobb veszélyt a hulladéklerakók jelentik. A környezetvédelmi előírások be nem tartása következtében különböző veszélyes anyagok szivárognak a talajba. A növényvédő-, és rovarirtó-szerek használata ugyanúgy káros lehet; ezeket a növények felszívják, melyeket elfogyasztva minket is megbetegíthetnek.
Levegőszennyezés: a közlekedési járművek, illetve a spray-s flakonok által kibocsátott anyagok ártalmasak a légzőszerveinkre, arról nem is beszélve, hogy az ózonpajzs elvékonyodásához vezetnek.
A környezet szennyezése során rengeteg ártalom éri szervezetünket. Környezetünk tudatos védelme viszonylag új keletű dolog, a 60-as évektől kezdődtek az ilyen irányú törekvések. Ennek legfőbb oka a népesség rohamos növekedése, a városok terjeszkedése, melyek rengetek szennyező anyagot termelnek.
A környezetvédelem tulajdonképpen egy társadalmi tevékenység, melynek legfőbb célja a bioszféra megtartása, és egészséges fejlődésének megőrzése. Az embereknek úgy kell alakítaniuk mesterséges környezetüket, hogy az illeszkedjen a természetes közegbe, és annak ne ártson.
A környezetvédelem prioritásai:
A környezetvédelmi folyamat során előtérbe kell helyezni azon károsító források kizárását, melyek az ember egészségére kedvezőtlenül hatnak. Pl. települési környezetvédelem erősítése, környezetbiztonság növelése, energiagazdálkodás környezetbarát fejlesztése.
Környezettudatos magatartás és az egészséges környezet fenntartása:
A környezettudatosságra való nevelés során fontos szerepet játszik a lokális problémákra való támaszkodás, hiszen ez hozzá jól láthatóvá, emberközelivé a probléma mértékét. Ezek a jelen környezetben aktuálisak, tehát mikroszinten felébreszti bennünk a felelősséget környezetünk iránt, makroszinten pedig a megoldásra való törekvést generálja. Felelősségünk kettős; nem csupán környezetünkről, élőhelyünkről van szó, hanem saját magunkról.
Iskoláskorban a tudatos személet kialakításánál elengedhetetlen a személyes, már átélt helyzet jelenléte. Fontos, hogy a gyermekekben felébresszük az „igényt” arra, hogy figyeljenek oda személyes környezetükre, már ezzel is rengeteget javítanak a helyzeten.
Alapelvek, melyek elmélyítése kialakíthatja a környezettudatos viselkedést:
- annak hangsúlyozása, hogy a környezet az emberiség közös öröksége
- a környezet minőségének fenntartása egyéni és közös felelősség
- a természeti erőforrásokat ésszerűen használjuk fel
- egyénileg is már rengeteget tehetünk!!
A környezettudat kialakításának lehetőségei:
iskolai tanóra (= nevelés)
média
referenciacsoportok
(Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!)
|