21. feladat - Serdlkor gyermeke osztlyfnki rn krnyezetvdelmi...KSZ
2014.05.16. 23:10
Egszsgmegrzs - betegsgmegelzs
21. ttel
Serdlkor gyermeke osztlyfnki rn krnyezetvdelmi tmj feladatot kapott, amelyhez az n segtsgt kri.
Beszlgessen a tmrl gyermekvel a felsorolt szempontok alapjn:
- a krnyezetszennyezs formi, s hatsai az egyn egszsgre
- a krnyezetvdelem prioritsai
- krnyezettudatos magatarts
- egszsges krnyezet fenntartsa
- a termszetes s mestersges krnyezet tkzsi pontjai, az ember s az lvilg harmnijnak/diszharmnijnak rvid s hossz tv hatsai
A krnyezetszennyezs az emberi trsadalom krnyezetnek kedveztlen irny megvltoztatsa, a krnyezeti elemek valamelyiknek, vagy mindegyiknek elnytelen sszettel vltozsa.
A krnyezetszennyezs formi:
1. fizikai: zajszennyezs, hszennyezs, fnyszennyezs
2. kmiai: talajszennyezs, vzszennyezs
3. biolgiai: tjidegen llnyek alkalmazsa az adott krnyezetben.
De a legltalnosabb tpusok:
Vzszennyezs: tengerbe kerlt vegyszerek, mtrgya à tlzott algsods à halak nem jutnak elegend napfnyhez. A hztartsi szennyvz is ugyangy vegyszeres, ez is krostja a folykat.
Talajszennyezs: a talajra a legnagyobb veszlyt a hulladklerakk jelentik. A krnyezetvdelmi elrsok be nem tartsa kvetkeztben klnbz veszlyes anyagok szivrognak a talajba. A nvnyvd-, s rovarirt-szerek hasznlata ugyangy kros lehet; ezeket a nvnyek felszvjk, melyeket elfogyasztva minket is megbetegthetnek.
Levegszennyezs: a kzlekedsi jrmvek, illetve a spray-s flakonok ltal kibocstott anyagok rtalmasak a lgzszerveinkre, arrl nem is beszlve, hogy az zonpajzs elvkonyodshoz vezetnek.
A krnyezet szennyezse sorn rengeteg rtalom ri szervezetnket. Krnyezetnk tudatos vdelme viszonylag j kelet dolog, a 60-as vektl kezddtek az ilyen irny trekvsek. Ennek legfbb oka a npessg rohamos nvekedse, a vrosok terjeszkedse, melyek rengetek szennyez anyagot termelnek.
A krnyezetvdelem tulajdonkppen egy trsadalmi tevkenysg, melynek legfbb clja a bioszfra megtartsa, s egszsges fejldsnek megrzse. Az embereknek gy kell alaktaniuk mestersges krnyezetket, hogy az illeszkedjen a termszetes kzegbe, s annak ne rtson.
A krnyezetvdelem prioritsai:
A krnyezetvdelmi folyamat sorn eltrbe kell helyezni azon krost forrsok kizrst, melyek az ember egszsgre kedveztlenl hatnak. Pl. teleplsi krnyezetvdelem erstse, krnyezetbiztonsg nvelse, energiagazdlkods krnyezetbart fejlesztse.
Krnyezettudatos magatarts s az egszsges krnyezet fenntartsa:
A krnyezettudatossgra val nevels sorn fontos szerepet jtszik a loklis problmkra val tmaszkods, hiszen ez hozz jl lthatv, emberkzeliv a problma mrtkt. Ezek a jelen krnyezetben aktulisak, teht mikroszinten felbreszti bennnk a felelssget krnyezetnk irnt, makroszinten pedig a megoldsra val trekvst generlja. Felelssgnk ketts; nem csupn krnyezetnkrl, lhelynkrl van sz, hanem sajt magunkrl.
Iskolskorban a tudatos szemlet kialaktsnl elengedhetetlen a szemlyes, mr tlt helyzet jelenlte. Fontos, hogy a gyermekekben felbresszk az „ignyt” arra, hogy figyeljenek oda szemlyes krnyezetkre, mr ezzel is rengeteget javtanak a helyzeten.
Alapelvek, melyek elmlytse kialakthatja a krnyezettudatos viselkedst:
- annak hangslyozsa, hogy a krnyezet az emberisg kzs rksge
- a krnyezet minsgnek fenntartsa egyni s kzs felelssg
- a termszeti erforrsokat sszeren hasznljuk fel
- egynileg is mr rengeteget tehetnk!!
A krnyezettudat kialaktsnak lehetsgei:
iskolai tanra (= nevels)
mdia
referenciacsoportok
(Gondolkodj globlisan, cselekedj loklisan!)
|