17. feladat - Munkahelyén két munkatársa között konfliktus támad... KÉSZ
2014.05.16. 21:49
17. tétel
Munkahelyén két munkatársa között konfliktus támad, melynek feloldására egyedül nem képesek. Segítsen nekik ebben, egyéni beszélgetés keretében! A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki:
• konfliktusok okai,
• kommunikációs zavarok,
• konfliktus és verseny,
• konfliktuskezelés típusai,
• konfliktuskezeléshez szükséges készségek
A konfliktus
Fogalma: ellentétes vagy egymást kizáró vágyak, érzelmek egyidejű jelenléte.
Konfliktushoz vezethet bármilyen:
- egyet nem értés,
- ellentmondás,
- összeegyeztethetetlenség.
Típusai:
-
intrapszichés, pl. bűntudati (nőgyógyász elve ütközik az abortusszal): a konfliktus csak az egyén belső világában játszódik le, nincs külső megnyilvánulása
-
érdekkonfliktus (pénz, üzlet, hatalom szükséglet mentén alakul ki)
-
értékkonfliktus, pl. élet, szerelem. Vallási, morális, kulturális értékkülönbségek mentén alakul ki, érték a békés egymás mellett élés, tolerancia, elfogadás
Konfliktus kezelő stratégiák
1. Elkerülő (struccpolitika)
-
lehet tudatos vagy tudattalan
-
az egyén úgy tesz mintha nem is volna konfliktus
Részei:
-
észlelés szinten: az egyén nem is észlelte a konfliktust
-
kognitív szinten: az egyén megkérdőjelezi az ügy fontosságát
-
viselkedési szinten: elkerülés, el sem megy, oda ahol konfliktus van, az elkerülés tettben nyilvánul meg
2. Versengő
-
egyoldalúan versenyezteti álláspontját
-
mások érdekeit nem veszi figyelembe
-
nem válogat az eszközökben
-
nem mérlegeli, milyen károkat okozhat az emberi kapcsolatokban
-
önző, törtető ember
3. Együttműködő
-
maximális kooperációra törekszik a másik féllel, úgy hogy mindkettőjük érdeke maradéktalanul érvényesüljön
-
sok időt, kreativitás, energiát igényel
4. Kompromisszumkereső
-
megegyezésre törekednek, még akkor is, ha nem tudják teljesen érvényesíteni az érdekeiket
-
„közepes nyereség, kis veszteség”
-
a kapcsolat fenntartását fontosabbnak tartják az ügynél
5. Alkalmazkodó
-
lemond az érdekéről a kapcsolat érdekében
-
a konfliktus lezárása fontosabb, mint maga az ügy
Konfliktuskezeléshez szükséges készségek:
- Önbecsülés és mások megbecsülése.
- Készség a meghallgatásra és a megértésre.
- Beleérzés képessége.
- Önérvényesítés erőszak nélkül.
- Együttműködés.
- Nyitottság és kritikai gondolkodás.
- Fantázia, kreativitás.
- Versenyszellem (vitatkozás) helyett együttműködés (odafigyelés).
- Ha meg akarjuk oldani a konfliktust, akkor az „ellenség” felé úgy kell közeledni, mintha barát volna!
Kommunikációs zavarok:
- kommunikáció bármely tényezőjében előfordulhatnak (adó,vevő)
- valamilyen okból nem jön létre teljes kommunikáció
Kóros kommunikáció: adóban jelentkezik, érzékszervi fogyatkozás okoz, pl. autizmus, értelmi fogyatékosság
Nyelvi szocializáció hiánya: finomabb zavar, oka a nem megfelelő iskolázottság és a családi szocializáció hiánya
Szóözön: fárasztó, a közlőnek nincs mondanivalója, megértést rontja, a közlő feszültséget akar levezetni
Zsargon: szűk csoport használja, ők értik csak, embereket zárnak ki a kommunikációból
Durvaság: empátia hiánya, agresszivitás megnyilvánulása
Hazugág: közlés valóságtartalma megváltozik
Gátlásosság: érzelmi élet zavaróból alakul ki
Általánosítás: agyonhasznált kifejezések, nincs saját véleménye, nem eredeti, személytelen
Kulturális eltérésekből adódó zavarok: ha nem érjük a nyelvet
|