16. feladat - A Gyakorlatra rkez tanulk segtsget krnek a betegekkel...KSZ
2014.05.16. 21:49
A gyakorlatra rkez tanulk segtsget krnek a betegekkel/kliensekkel s/vagy hozztartozkkal val grdlkenyebb kommunikci, egyttmkds rdekben.
Tjkoztassa ket azokrl a tmakrkrl, melyek segtsgkre szolglhatnak a helyzet megoldsban! A feladat megvlaszolsa sorn az albbi szempontokra trjen ki: verblis s nem verblis csatornk, a kzlsi aktust befolysol tnyezk, a trsmegismers automatizmusai, az rt figyelem, emptia szerepe a szakmai munka sorn, emptia szintjei
A kommunikci informcik tovbbtsa s befogadsa bizonyos jelrendszerben, kzls vagy kzlemny.
A kommunikcis folyamat sszetevi:
Felad: - aki az zenetet kibocstja.
Befogad: aki az informcit befogadja.
zenet: a kommunikci f alkoteleme, a tovbbtott informci trgya.
Visszacsatols: a befogad visszajelzse a feladnak.
Csatorna: pl. leveg, papr, elektromgneses hullm.
Kdols/dekdols: talakt folyamat, amely az informcit rthet zenett alaktja t.
Zaj: lehet kls, fizikai jelleg, de lehet pszichs eredet is.
Kontextus, beszdhelyzet: pl. felemelt karok egy koncerten.
Verblis jelek:
A nyelv s a nyelvi jelek (rs s beszd) hasznlatt rtjk alatta. Fontos elklnteni a nyelv s a beszd fogalmt: Nyelv a trsadalom ltal ltrehozott olyan szablyrendszer, amelyet az egyn a beszd megalkotsakor hasznl. A beszd viszont egy minden egynre kln jellemz jelensg sszefoglal neve, amely alatt a szbelisget s az rst kell rteni.
Kzvetett kommunikci: tmegkommunikci, rdi, jsg, tv)
Kzvetlen kommunikci: inter s multiperszonlis kapcsolatok
A non-verblis kommunikci sszetevi:
- voklis jelek: a beszl hangja, kiejtse: hanger, hangsly, beszdtemp, lgvtelek
- arc: tekintete s a mimika. Elbbi kifejezhet rmt, meglepetst, flelmet, haragot, szomorsgot, undort, rdekldst
A tekintet, mind a legtbb non-verblis jel a kommunikci sorn tbbnyire ntudatlanul reagl az elhangzottakra. rzseinket, gondolatainkat arcizmaink mozgsa, azaz mimikja is kzvetti
- gesztus: a non-verblis kommunikci legkidolgozottabb jelrendszere. Ide soroljuk a fej, a kz, a kar s a lb mozgsait. A gesztusok kztt mr tbb tudatos is van
A fej gesztusai jl elklnthet, rtelmezhet jelek: egyetrts, tagads
A kz s a kar mozdulatai nagyon sok jelentst hordoznak: krs, megtagads, hvs, figyelmeztets, esk, kignyols, megtapsols, lds stb. Ezen kvl a keresztbe tett kar zrkzottsgra utal, a nyitott tenyr szintesget, nyltsgot tkrz, a „tornyozs” a magabiztossg jele, a kztrdels szorongs kzvettje.
Az arccal egytt vizsglva egyb kommunikcis zeneteket is kzvetthet: fejtmaszts – unalom, a szj el tett kz – meglepds, kimondott sz megbnsa, ll simogatsa – dntst mrlegel gondolkods
Testbeszd: a legtbb non verblis kommunikci az emberi testtel van kapcsolatba,kevsb tartjuk ellenrzsnk alatt, mint a beszlt nyelvet, mindig a szbeli kzlssel egytt kell rtelmezni
Mozgsos kommunikcis csatornk: Meghatrozott izomcsoportok mkdtetsvel trtn jeltovbbts.
Kommunikci a testtarts rvn: (vgtagmozgsok dinamikja, ideges mozgsok, helyvltoztats gyakorisga
Trkz szablyozs: tvolsg a partnerek kztt: pl.: intim zna 15-45 cm, a tvolsg befolysolja a ltst s a hallst a kommunikci legfontosabb rzkszerveit ( szemlyes zna 46 cm- 1.22 m, trsadalmi zna: 1.22.- 3.60m, nyilvnos zna: 3.60 m felett)
Mimikai kommunikci:
- szem – szemkontaktus (felnk irnyul rzelmi viszonyulst tkrz)
- tekintet (szimptia, szeretet)
- elkerl szemmozgs jelzs lehet arra,hogy nem kvn felvenni kapcsolatot,vagy
kontaktus abbahagysra
Trsas megismers
A trsas megismers problmi:
-
nem llandak a megismerend dolgok, nincs objektv mreszkz, a kvetkeztetsek szerepe
-
kln beszlhetnk a msik rzelmeinek, hangulatnak szlelsrl illetve a szemlyisgvonsok szlelsrl
A szemlyszlels folyamata
-
az els benyoms: egszlegessg, kategorizls, tudattalan kvetkeztetsek (pl. hasonlsg befolysol szerepe), motivcis torztsok
Emptia : a szemlyisg olyan kpessge, amelynek segtsgvel a msik emberrel val kzvetlen kommunikcis kapcsolat sorn bele tudja lni magt a msik lelkillapotba, gy megrez s megrt a msikban olyan emcikat, indtkokat s trekvseket, amelyeket az szavakban nem fejez ki
- megrts, megrzs f eszkze, sajt szemlyisgben felidzdnek msok rzelmei, a szemlyisg a msikba vetti nmagt
- belelsà lmny feldolgozsaà rtelmezs
- felttele a trsas helyzet s a kzvetlen kommunikci
- a msik ember sokfle hangulati llapota rthet meg vele
- lnyege a kommunikci, igazi tere a prbeszd
- nem verblis kommunikci s a metakommunikci felfogsnak s tudatostsnak kifinomult s alkalmazott kpessge
- minden ember kpes r, m ez klnbz mrtkben jelenik meg
- gyermekkorban nagy a kpessg az emptira, majd ez folyamatosan cskken
Az emptia szintjei:
- kpessg msok rzseinek tlsre,
- msik lelkillapotnak tgondolsa, felfogsa,
- promotv (elsegt) kommunikcis szint,
- kpessg az ellentmondsok felfedezsre, megsejtsre,
- lelki folyamatok, rzelmi llapotok megrtse,
- lelki folyamatok megnyilvnulsaibl kvetkeztetni a msik kulturlis kzegre.
Az emptit fejleszt hatsok
-
j csaldi neveltets, szlk emptis viselkedse
-
szoros, rzelmileg teltett emberi kapcsolatok
-
problmk, krzisek, konfliktusok
-
olyan munkakr, amiben emberekkel kell foglalkozni
-
klnleges sszezrtsg, egymsra utaltsg
-
betegsg, fogyatkossg, testi hiba
-
nagy lettapasztalat
-
rintkezs idegen kultrkkal
A meghallgats szablyai a gygyszatban:
- rt figyelem:
- nyitottsg a beteg problmira, legynk szakmailag felkszltek,
- megrts, trelem
- egyet nem rzst, ne nyilvntsuk ki, mert ezzel rtktletet mondunk betegrl, ha azonban elkerlhetetlen, tapintatossg szksges, hogy a problma megoldsra a beteg szmra optimlis rvezetst nyjtsunk
|