12. feladat - Intzmnyben j munkacsoportot hoznak ltre... KSZ
2014.05.16. 21:46
12. ttel
Intzmnyben egy j csoportot hoznak ltre, melynek hatkony mkdshez elengedhetetlen a tagok sszehangolt munkja. Az els megbeszlsen melyet n vezet, a csoportkohzi kerl szba.
A beszlgets sorn az albbi szempontokat rintse:
-
trsas kapcsolatok,
-
csoport, csoportok jellemzi,
-
csoportdinamika,
-
a csoportokat alakt tnyezk
Trsas kapcsolatok:
Az ember trsas lny, kapcsolatot embertrsaival a kommunikci rvn tud tartani. Az emberi lt szempontjbl teht a csoport, a csoportviselkeds egy nagyon jellemz magatartsi forma.
Mivel letnket trsadalomban ljk, gy lland kapcsolatunk van valamilyen csoporttal, pl. : sorban llskor, munkahelyen, moziban
Az emberismeret egyik fontos tnyezje a trsas helyzet, a csoportban elfoglalt hely. Ezt nevezzk szociometriai pozcinak.
Ms a szociometriai pozcija annak, aki npszer, s megint ms annak, akit tbben elutastanak. Ha valakinek a szociometriai helyzett a fenti szempontok alapjn meghatrozzuk, ez igen sokat mondhat az illet szemlyrl. Egy szemlynek feltrhatjuk a teljes trsas kapcsolati rendszert. A kapott eredmnyeket egyrszt mennyisgileg rtkelhetjk: menyire kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkezik a szemly. A msik szempont a minsg: milyen a kapcsolatok rzelmi ereje, intenzitsa.
A csoport fogalma: egymssal trsadalmi kapcsolatban lv emberek struktrja, ahol trsadalmi, egyni interakci s kommunikci zajlik.
A csoport funkcija: szervezds, sszekt az egyn s a trsadalom kztt. Szemlyisg meghatroz. Jellemz az egynre, hogy milyen csoport tagja. (n-meghatrozs) normarendszert, tapasztalatrendszert s tevkenysgi rendszert kzvett
Csoport jellemzi: A trsadalmi clok, normk, szablyok magatartsirnyt mechanizmusai a csoportokon keresztl jutnak el az egynig.
• viszonylagos tartssg az emberek egyms kztti kapcsolataiban
• viszonylagos folyamatossg a kzsen vgzett tevkenysgben
• szervezettsg, amely a csoporton bell az emberek al-flrendeltsg viszonyt, a vezets s a feladatok megosztst jelenti
• a csoporttagok elkpzelsei a csoportrl
• hagyomnyok s szoksok kialakulsa, pl. egyenruha
A csoportot egyrszrl szocilis jellege, msrszrl trsadalmi tartalma hatrozza meg. Trsadalmi tartalma a cl, amelyre a csoporttagok tevkenysge irnyul, pl. versenyen val sikeres szerepls.
A cl meghatrozza a csoporttagoknak a cl elrsre irnyul magatartst.
A csoporton bell a tagok egyttmkdnek, tevkenysgk sszehangolt. Ezrt a csoportot a szervezettsg jellemzi.
A csoporton belli szerkezetet, a tagok elhelyezkedst, az al-flrendeltsgi viszonyokat nevezzk csoportstruktrnak. A csoportstruktrn bell minden egynnek megvan a maga meghatrozott helye, s ezzel valamilyen sttusa. A csoport teht kijell tagjai szmra valamilyen sttust, s ennek megfelel szerepviselkedst vr el tlk.
A csoport tpusai (alakt tnyezk)
→ A csoport kt alapvet tpusa az elsdleges s a msodlagos csoport.
1) Elsdleges (primer) csoport: olyan ltalban kis ltszm csoport, amelyre az intim „szemtl szembe” kapcsolatok, a tagok kztti kzvetlen rintkezs jellemz. Az ilyen kapcsolatok ltalban tartsak, a tagok kztt tevkeny egyttmkds tapasztalhat.
Nagy szerepk van a szemlyes rzelmeknek, ilyen csoport pldul a csald, a barti kr.
Minl jobban nvekszik a csoport tagjainak ltszma, annl nagyobb fok centralizlds s differencilds figyelhet meg.
2) Msodlagos (szekunder) csoport: olyan, ltalban nagy ltszm csoport, amelyben a tagok kztt szervezeti kapcsolat van. A szemlyek kztt nincs kzvetlen kontaktus, s nem jellemzek a szemlyes rzelmek sem. Ilyen pldul az iskola.
→ A csoport szervezdse, bels szerkezete alapjn megklnbztetnk intzmnyes s spontn csoportot.
1) Intzmnyes (formlis) csoport: „hivatalosan” rgztett, formailag meghatrozott szerkezettel rendelkezik.
A csoporton belli szerepek meghatrozottak, nem alkalomszeren jnnek ltre. Pldul ilyen egy labdarg csapat, mert mkdsk trsadalmilag szablyozott.
2) Spontn (informlis) csoport: nem hivatalosan ltrehozott, nem szablyozott szerkezet csoport. Az intzmnyes kereteken bell,, spontn mdon kisebb trsulsok jnnek ltre a tagok kztti kzvetlen, szemlyes kapcsolatokon alapulva. gy pldul az osztlyon belli kisebb barti krk.
Csoportdinamika
Minden csoportban megindul egy msfajta, vzszintes tagolds is az al-flrendeltsgi viszony mellet, amely a trsas alakzatban elfoglalt hely s az egyni tulajdonsgok klnbsgt lezi ki. Ez a differencilds a szerepkpzds.
A csoportban elfoglalt helynek megfelel, a csoport ltal elvrt viselkeds a csoportszerep. Amikor a csoport meghatrozott szerepeket kialakt, elvrsokat rgzt, ezzel a kzssg rendjt alaktja ki.
Minl rnyaltabbak, pontosan krlhatroltak a szerepek, annl inkbb fejlett a csoport, s tbbnyire annl jobban rzik benne magukat az egyes szemlyek.
Szerepek a csoportban:
A konstruktv szerepet vllalk jellemzi:
- Kezdemnyez: vltoztat, jtsokat vezet be, varicikat alkalmaz
- Vlemny-nyilvnt: megtri a csendet, beleszl, vitatkozik, vlemnye mellett kitart
- Krdez: informcira hes, mindennel kapcsolatosan felvilgostst ignyel
- Informtor: a krdez prja, aki kielgti az ignyeket
- Szablyalkot: fontos szerepe van, a szablyok, normk lnyegesek, s azt ki kell mondani
- ltalnost: sszefoglal, tisztz, bizonyos krdsekre kitr a csoport eltt
- Engedelmesked: passzv, de fontos szerep, nem felttlenl hasznos, ha tl sok van belle egy csoporton bell
Destruktv szerepeket betltk a tevkenysg htrltati:
- Akadkoskod: a vlemnynyilvnt
- szerepnek eltorztja
- Vetlked: elgedetlen a csoportban elfoglalt helyvel kapcsolatban
- Mindentud: ltalnost szerepnek tltengse
- Hrharang: nemcsak informl, hanem dezinforml (rmhrterjeszt)
A norma jelentse, szably, elvrs, amelyet a trsadalom fogalmaz meg az egyn fel, a trsadalmi egyttls kvetse rdekben.
- ha az egyn egy normhoz igazodik csoporthelyzetben, ksbb ellenrzi vlemnyt, igyekszik a norma szerint vlekedni
- amikor az egynek kln-kln, egyni helyzetben foglalnak llst, s csak utbb kerlnek egy csoportba, fokozatosan fogjk megvltoztatni vlemnyket, s trekednek arra, hogy kzs csoportnormt alkossanak
Vezets a csoport letben
- A feladatorientlt vezet elssorban a munkra figyel, megtesz mindent a munka sikere rdekben, de a csoportban zajl folyamatra, az emberek kztti kapcsolatokra nem, gy gyakran elfordulhat az ellensgeskeds, a meg nem rtettsg.
- A folyamatorientlt vezet szmra fontos, hogy az emberek kztti kapcsolat kielgt legyen a csoporton bell, kveti az esemnyeket, a hozz tartoz egynekre koncentrlva vgzi vezeti feladatait. Az a szerencss, ha a vezet a helyzettl, feladattl fggen meg tudja vlasztani a helyes vezeti stlust.
- Az elz vezeti stlusokon kvl beszlhetnk mg tranzakcionlis s tszervez vezetsrl is. A tranzakcionlis vezets azon alapul, hogy a hatkony vezetsben kt vagy tbb irny kapcsolatrl van sz, az informci szabad ramlsa s a pozitv visszajelzsek jellemzik.
- Az tszervez vezet a szervezet vltoztatsrt dolgozik olyan mdon, hogy befolysval igyekszik megszerettetni s elfogadtatni a vltoztatshoz szksges j mdszereket s az azzal val kapcsolatokat.
Minden csoport llandan vltozsban, mozgsban van.
A csoporton belli trtnseket, vltozsokat nevezzk a csoport dinamikjnak (mozgsnak).
Megmutatkozik a csoportdinamika a szerepek egyre nagyobb fok differenciltsgban, a csoporton belli vzszintes irny tagoldsban. lland „mozgs” tapasztalhat rokonszenvi-ellenszenvi kapcsolatokban, s vltozik, formldik a kzvlemny, az rtk- s normarendszer alakulsval. Ezek a vltozsok lehetnek pozitv, elremutat, a csoportkohzit erst – de lehet htraviv, bomlaszt is („klikkeseds”).
→ a csoportdinamika lnyegt adjk: A csoportdinamika a csoportokban zajl folyamatok sszessge: Olyan erk, amelyeket minden pszicholgiailag lerhat vltozsok hvnak el, pl.: csoportkpzs, szerepfejlds, vezets, hatalom, befolysols.
→ egyik csoportban pl. gyors a viharzs: a szerepek sztosztsa s ezrt elbb tudnak egyttmkdni
Mirt nem esik szt a csoport a vltozsok alatt?
→ a dinamika ugyanis vltozik a csoportfeladatok alatt
→ a kzs cl, a csoport szablyok, rtkek s normk s szerepek ( ezek fontosak a tagoknak) = csoport kohzis = sszetart erk nem engedik a csoportot szthullani.
Valamennyien nagyszm csoporthoz tartozunk. Ezek a csoportok lehetnek kicsik vagy nagyok, tartsak vagy alkalmiak, tagjaik kzvetlenl rintkezhetnek egymssal vagy sem. Az emberi csoportokat nagyjbl kt osztlyba sorolhatjuk:
- kis intim csoportok, amelyeket gyakori interakci s szemlyes ktds jellemez (kzssg, „elsdleges csoport”), s
- nagyobb formlis csoportok, amelyekben a csoportkzi kapcsolatokat formlisabb s szemlytelenebb szablyok vagy szerzdsek szablyozzk (trsasg, „msodlagos csoport”).
A csoportban zajl interakcik mrse. Az elsdleges csoportban zajl interakcik egyik legfontosabb jellemzje vgtelen bonyolultsguk. Emiatt mr rgta rdekli a szocilpszicholgusokat az a krds, hogyan lehetne egy csoport interakciit mrhetv tenni. Ennek legegyszerbb formja, ha mrjk az idt, amit az egyes csoporttagok beszddel tltenek. Ez alapjn a legtbbet beszl dominns pozcijra kvetkeztethetnk, azonban nem rul el semmit az illet npszersgrl, hiszen a vizsglatok gy talltk, hogy a legnpszerbb a csoport msodik legtbbet beszlje. A beszd mennyisgn tl azonban az elhangzottak tartalma is rdekelhet minket.
Bales egy interakcis folyamatelemzsnek nevezett eljrst dolgozott ki, az interakcik mrsre. Felttelezte, hogy egy csoport sikere kt tnyeztl fgg: milyen jl kpes megoldani az eltte ll feladatokat (feladatfunkci), s mennyire kpes a tagokban a csoport irnti elgedettsg fenntartsra (integratv vagy trsas-emocionlis funkci). 4 kategriban 12 szempontot dolgozott ki.
Kategria Szempont
Pozitv trsas-rzelmi viselkeds
1. szolidaritst fejez ki
2. feszltsgcskkenst fejez ki
3. egyetrtst fejez ki
Feladatra irnyul viselkeds - vlaszksrletek 4. javaslatot tesz
5. vlemnyt nyilvnt
6. tmutatssal szolgl
Feladatra irnyul viselkeds –krdsek
7. tmutatst kr
8. vlemnyt kr
9. javaslatot kr
Negatv trsas-rzelmi viselkeds 10. vlemnyklnbsget fejez ki
11. feszltsget fejez ki
12. ellensges rzelmeket fejez ki
A csoportfejlds szakaszai
Az a folyamat, amelyben idegenekkel megismerkednk s egy csoportot alaktunk ki, meglehetsen ignybe veszi interakcis kpessgeinket. Tuckman nyomn tbben is a csoportfejlds 4 szakaszt klntik el:
(1) Az alakuls egyms s a csoport eltt ll feladat megismerse.
(2) A viharzs kritikus szakasz, amelyben az egyni klnbsgek s a konfliktusok felsznre kerlnek, s a sttuszrt s szerepekrt folytatott harc megkezddik.
(3) A normzs az a szakasz, amelyben kzs csoportnormk, attitdk s szerep meghatrozsok kialaktsa s elfogadsa rvn ezek a konfliktusok megolddnak.
(4) Vgl a mkds szakasza azt jelenti, hogy kialakul a szemlyes kapcsolatok s a feladatmegoszts szilrd mintja, ami lehetv teszi a normlis mkds elkezdst. Ez a modell jl mutatja, hogy a negatv viselkedsek is hozzjrulhatnak a csoport fejldshez. A csoport megklnbztet jegye az, hogy normkat alakt ki. A csoport jvbeni sikere szempontjbl lnyeges, hogy specializlt szerepek jjjenek ltre s viszonylag lland csoportstruktra alakuljon ki.
A csoport struktrja. Ha egy csoport ltrejtt, a ksbbiekben a napi interakcik j rsze mr pusztn a csoportstruktra alapjn is jl bejsolhat. A csoportstruktra feltrsra alkalmas mdszer lehet a szociometria (Moreno). A szimptin alapul informlis csoportstruktrn kvl, a formalizltabb csoportok struktrjt ms tnyezk is meghatrozhatjk, pl. jrtassg, kompetencia, szakrtelem. Az ilyen esetekben a csoport struktrjt nyltan is meghatrozhatjk.
Kommunikcis csatornk. Az lland csoportstruktra kialakulsa sorn a csoportban kommunikcis csatornk lteslnek. Az informci minden csoportban egyenetlenl oszlik meg, nem mindenki tud mindenrl. A kommunikci egyrszt a szimptiavlasztsok mentn folyik, msrszt hatalmi alapul is szolgl.
Csoportkohzi s vonatkoztatsi csoportok. A csoportkohzit nagyjbl azzal hatrozhatjuk meg, hogy mennyire elktelezettek a tagok a csoport kzs normi s cljai irnt, s mennyire pozitv rzelem fzi ket egymshoz s a csoporthoz.
A csoportot fenntart erk (norma, szerep, struktra) sszessge adja a csoportkohzit.
A szemlykzi kohzi a csoporttagok j kapcsolatbl addik.
A feladat-alap kohzi esetben a csoportcl fontossga eredmnyezi az sszetartst. Egy csoport akkor hatkony, ha mindkt fajta kohzi magas.
A csoportkohzi egyik jellemzje, hogy a tagok kedvelik egymst, nagy az rzelmi elfogultsg s elfogads.
Problma esetn nem keresik a bnsket, hanem a problmt konstruktv hozzllssal prbljk megoldani, s egytt keresik a megoldsi mdokat.
„Mi tudat” rzse alakul ki.
Furcsa mdon azokkal a csoportokkal szemben rznk klnleges tiszteletet s elktelezettsget, amelyekrt ldozatokat hoztunk, s amelyekbe nehz volt bekerlni. Aronson s Mills azt talltk, hogy azok, akiknek nehz prbattelen kellett tesnik, sokkal jobban szerettk a csoportot, mint azok, akiket minden gond nlkl elfogadtak. Ez a jelensg mkdhet a szigor kikpzsen tes elitalakulatok tagjainl is.
A kohzi a csoporton belli interakcit is befolysolja. Az sszetartbb csoportok kevsb trik a devinsviselkedst, s nagyobb nyomst fejtenek ki a konformits irnyban. A kohzi s a konformits az rem kt oldala: cserbe azrt, hogy csoportunktl kielglst s pozitv identitst nyerjnk, el kell nyomni egyni vgyainkat s alkalmazkodni kell a csoportnormkhoz. Az sszetart csoportokban viselt tagsgnak gyakorlati kvetkezmnyei is vannak. Minl ersebben azonosul valaki a csoporttal, annl ersebben hatnak r a csoportfolyamatok. A csoportdinamikt elszr Lewin alkalmazta az attitdk befolysolsra a II. vilghbor sorn.
Csoportos dnts s „csoportgondolkods”. Az ers csoportkohzi azonban nem mindig elnys. Ha egy csoportnak az a feladata, hogy ellentmondsos informcik alapjn hozzon dntst, akkor komoly elny lehet, ha a verseng llspontokat szabadon kpviselhetik. A kohzv csoportok ezt ltalban nem trik. Janis „csoportgondolkodsnak” nevezte azt a jelensget, amikor ersen sszetart csoportok ltalban egy ers s dinamikus vezet hatsa alatt, elszigetelik magukat a krnyez vilgtl, s a felmerl problma egyetlen aspektust veszik csak figyelembe. Mit tehetnk ellene?
Nylt gondolkods (tbbfle llspont mrlegelse)
Demokratikus csoportvezets
rdg gyvdje (valaki magra vllalja az ellenttes vlemny kpviselett)
Kls szakrtk bevonsa
Csoportfertzs s megfoszts az egynisgtl. A csoporttagsg msik gyakran megfigyelt hatsa, hogy az egynek hajlamoss vlnak arra, hogy kevesebb szemlyes felelssget rezzenek tetteikrt, mint akkor, ha egyedl cselekszenek
Csoportkzi konfliktus s kooperci. Csoporttagsgunk csak annyiban jrulhat hozz pozitv nrtkelsnkhz s identitsunkhoz, amennyiben sajt csoportunkat ms hasonl csoportoktl klnbznek s jobbnak ltjuk. Ezrt hajlunk sajt csoportunkat tlrtkelni, ms csoportokat pedig lertkelni.
Polarizcis hatsok a csoportban. Trsadalmunk gyakran hasznlja a csoportokat a dntshozatal eszkzeiknt. Ennek oka nem csak az, hogy a csoportok jobban megvalstjk a kpviseletet, hanem az a nzet is, miszerint a csoport kevsb valszn, hogy szlssges vagy mltnytalan dntseket hoznak.
A csoportok hajlamosak az ket alkot tagok tleteinl kockzatosabb dntst hozni. Az gynevezett „kockzateltolds” jelensge lp fel. Hogyan magyarzhatjuk a jelensget?
1. A csoportban megoszlik a felelssg → az emberek kockzatvllalbbak
2. Lehet, hogy a kockztatsra leginkbb hajlamos szemlyek kerlnek vezet szerepbe a csoportban. A csoport az szlssgesebb llspontjukat foglalja el.
3. A kockzatvllals a mi kultrnkban pozitv tulajdonsgnak szmt, gy a csoportos helyzetben az emberek megprbljk egymst tllicitlni kockzatvllalsban.
4. A csoportvita eredmnyekppen megn az egynek szemlyes rintettsge egy adott krdsben. Ennek eredmnyekpp megn a bizalmuk llspontjuk helyessgt illeten s ersdik azonosulsuk az adott nzettel.
A problma a formlis csoportok esetben nem ennyire komoly. Ahhoz, hogy a csoporteltolds ltrejjjn, a csoporttagok kztt teljesen szabad, informlis vitra van szksg, ami lehetv teszi a tagok erteljes szemlyes bevondst.
|