11. feladat - Ismersei krben, egy 28 ves fiatal nben felmerl az ngyilkossg... KSZ
2014.05.16. 21:22
11. ttel
Ismersei krben, egy 28 ves fiatal nben felmerl az ngyilkossg gondolata. A barti krben beszlgetnek az esetrl. Bartai kvncsiak az n vlemnyre. Tjkoztassa bartait a felmerl pszicholgiai s etikai krdsekrl!
A tjkoztats sorn az albbi szempontokra trjen ki:
- a szemlyisgfejlds llomsai, trvnyszersgei,
- a fejldsi szakaszok,
- rtelmi, rzelmi, testi fejlds,
- az ngyilkossg pszicholgiai s etikai krdsei
Szemlyisg: Az egyn jellegzetes gondolkodsi, rzelmi s viselkedsminti, melyek az egyn szemlyes stlust meghatrozzk s a krnyezetvel val interakcit befolysoljk.
Jellemzk:
-
a szemlyisg egy szervezds, rendszer, egymssal klcsnhatsban ll elemek egyttese.
-
Akkor is jelen van, ha ppen nem aktv.
-
egy szemlyisg egy aktv folyamat, llandan fejldik, alakul, elvlaszthatatlanul ktdik a fizikai testhez.
-
a szemlyisg alkalmazkodik krnyezethez.
A szemlyisgfejlds trvnyei
1. Transzfer trvny: ez a trvny az sszer szelektldsra hvja fel a figyelmet, arra hogy a pedaggiai tevkenysgekben a fontosat tantsuk meg, de gondolkodva, alkotan. Ennek a trvnynek vannak tartalmi s mdszertani vonatkozsa, mit, mennyit, milyen sszefggsben adjuk, hogy rdekldst keltsen a tanulshoz.
2. Aktivits trvnye: a pedaggiai elvet alapozza meg. A gyermek llandan tettre ksz, tevkeny, aktv. A nevel dolga, hogy ennek az aktivitsnak pozitv tartalmat adjon, megfelel irnyt adjon.
3. A rsz- egsz viszonynak trvnye: ez a trvny a pozitv pedaggia elvnek pszicholgiai megalapozsa. Azaz a sikeres, az eredmnyesen fejleszthet tevkenysg fell kzeltsnk a szemlyisgfejlesztshez.
4. A direkt s indirekt klcsnhatsnak trvnye: ez a trvny a mdszerek megvlasztsra hvja fel a figyelmet. Nem mindig a direkt, kzvetlen hats vezet clhoz. Elfordul, hogy egy indirekt hats eredmnyesebb, pl. a sportban gyetlen tanult nem a sportolsra knyszertssel fejleszthetnk, hanem kzvetve, kedvet bresztve a sport irnt.
5. Teljessg, vagy totalits trvnye: a pedaggiai tevkenysgben a szemlyi kapcsolatok fontossgt alapozza meg. Azaz egymssal klcsnhatsban lv szemlyek kztti kapcsolatok jellegnek, tartalmnak, intenzitsnak szemlyisgalakt szerept, ill. ezek tudomsulvtelnek fontossgt.
A szemlyisgfejlds szakaszai, llomsai
Freud szerint a fejlds kzppontjban a libidfejlds (pszichoszexulis fejlds) ll, a szletstl a felntt vlsig 5 szakaszt klnt el:
1. Orlis szakasz: 0-1 v, erogn zna a szj, legfbb rm az evs, nyels, rgs, kps. Valdi erogn znv akkor vlik, ha fggetlenedik a tpllk felvteltl, a megismers szerve a szj, a szjba vtel rme = birtokls.
2. Anlis szakasz: 1-3 v, erogn zna a vgblnyls, a belek mkdse intenzv bels inger, visszatarts- elengeds dinamikja. A test feletti kontroll kialakulsa (szobatisztasg)
3. Fallikus szakasz: 3-6 v, erogn zna a nemi szerv, nemi szervek irnti rdeklds, dipusz komplexus = ellenkez nem szl irnti vonzalom, azonos nemvel val rivalizls, az agresszv fantzikat bntudat ksri, szereti, a hallt kvnja (ambivalencia).
4. Ltencia szakasz: 6-serdlkor, idleges sztnnyugvs, rdeklds a szlktl a kortrsakra, kzssgek fel fordul, fontoss vlik a teljestmny, ismeretszerzs.
5. Genitlis szakasz: serdlkortl kezddik, elsdleges rmforrs a klcsns genitlis rmszerzs, a gyereknek nllsodnia kell, az ismt fellngol dipusz konfliktust azzal oldja meg, hogy megfelel szexulis partnert vlaszt.
A fejldst meghatroz tnyezk:
1. rkletes tnyezk: DNS alapjn kpessgek rklse, testalkat, mozgs-kivitelezs, idegrendszeri folyamatok ritmusa.
2. Krnyezet: ghajlat, trsadalmi-, gazdasgi berendezkedse az orszgnak, szemlyes-, szocilis: rokonsg, ismeretsg, bartsgok
3. Nevels: Az trkls a szemlyisgfejlds biolgiai alapjt, a krnyezet a potencilis forrst, a nevels pedig effektv megvalsulst ill. annak mdjt biztostja.
rtelmi-rzelmi-testi fejlds
1. Prenatlis fejlds = mhen belli, szlets eltti fejlds
Kt szakasza:
- embrionlis szakasz (1-3 hnap)
- ftlis szakasz (3. hnaptl a szletsig)
2. jszlttkor: a szletstl a 2. hnapig tart. A test 1/4 rsze a fej. Az izomzat fejletlen.
A legfejlettebb a kzponti idegrendszernek a nyltvel s a gerincvel rsze. Az jszltt csupn nhny felttlen reflexszel szletik (szops, nyels, lgzs). A tapintsi ingerekre rzkeny.
3. Csecsemkor: meghatroz szerepe van a ltsnak. rzkszervi fejldse gyorsabb, mint a mozgs fejldse. Az agykreg mg elgg fejletlen.
rzelmek fejldse: csaldtagokat, rokonokat felismeri, msok fel nem rdekld. 9-12 hnapos korban ellensges magatartst mutat trsaival szemben. 6 hnaposan kpes megrteni a beszdet, 9. hnapos kortl elmaradnak az ingersszetevk. Megjelenik a sz gondolati skon.
4. Kisgyermekkor: a szocializci folyamata felersdik (trsadalomba val beilleszkeds).
Testi fejlds: fokozatos nllsg, a fej 1/5 rsze a testnek, jellemz a kisgyermeki pocak, testmagassg kb. 1 m.
Mozgs fejldse: 1 v krl jrnak. Fejlett a gesztikulcija, a mimikja.
n-tudat kialakulsa: a csecsemknl az n s a klvilg 2 fonalon halad, a szemlyisg felfedezse egy msik embernek a kzvettsvel trtnik.
5. Kisiskolskor (6-10 ves korig)
– Nagy mozgsszksglet, sikerlmny utni trekvs
o Els alakvltozs: test magassga, slya alakul
o rzkels: elemz lts, nagysg, forma, szn
– Rajzokban megjelenik a 3 dimenzis brzolsi md
o Emlkezet: a tantervi anyag elsajttsa mr akarati erfesztst ignyel, szndkos emlkezs
– Kpzelet: vltozatos, szokatlan, jszer reakcik. 3. s 4 osztlyban mr alkot fantzia
o Gondolkods: fogalmi vilg, trgyak lnyeges jegyeinek felismerse, analzis s szintzis
o Beszd: tervszer, vilgos, tmr
o Figyelem: iskolai munka a szndkos figyelem kialakulst teszi szksgess, kisiskolsok koncentrcija rvid idej
o rzelmek: rm, vidmsg, intenzven li t, erklcsi tleteiben kategrikus, eszttikai rzelmek: mg fejletlenek
o Akarati fejld: tudatos akarat kialakulsa, akadlyok lekzdse, cltudatossg
6. Puberts 12-13 ves kor
o Testi vltozsok: msodik alakvltozs
o Tevkenysg: tanuls
o Testi mozgskszsgek gyakorlsa: kerkprozs, szs, labdajtkok
o Gondoz tevkenysg: hzillatok, nvnyek
o Gyjt tevkenysg: blyegek, kpeslapok
o Befogad szellemi tevkenysg: olvass, film-, tvnzs
o Produktv szellemi tevkenysg: formzs, rajzols, naplrs
– Szexulis rdeklds s motivci
– Trsas kapcsolatok
o Szlkhz: nllsgi trekvs, rzelmi levls, szli s neveli tekintly cskkense, egyenrangsg kiharcolsa, msodik
dackorszak
o Kortrsakhoz val viszony: csoportkpzds s a csoportalakts kora, versengs, rivalizls
– szlels: a megismers rszfunkcii nem nllan, egymstl fggetlenl fejldnek, hanem szoros klcsnhatsban egymssal s a
szemlyisg egsz fejldsvel. Prepubertsban ersdik a valsg mlyebb megismersre irnyul motivci
o Emlkezet: rtelmi irnyts al kerl, kialakul az rtelmes trgyals, idbelisg, a trtnelmisg megrtse.
o rtelem: logikai szelekci
o Beszd: bels strukturlds, stlustudat, trgyi-gondolati kifejezs
o Gondolkods: konkrt gondolkodsrl a formlis, logikai gondolkodsra val tlls. El tudnak jutni a konkrttl az absztrakthoz s viszont.
– rzelmi-indulati s erklcsi-akarati fejlds: fokozd labilits, sajtos nyugtalansg, szorongsok, - bszkesg, szgyenrzet, szemrem
7. Serdl- s ifjkor
– A szlkhz s ltalban a felnttekhez val korbbi, gyermekes, fgg viszony talaktsa az egyenrangsg alapjn. Relis nrtkels s az nnevels kpessgnek kifejlesztse. Felnttes nemi szerep elsajttsa, pozitv kapcsolatok kiptse a msik nemmel: prvlasztsi rettsg. nll vilgnzet s letterv kialaktsa
8. Felnttkor
– A felntt vlssal a szemlyisg fejldse nem sznik meg, csupn a fejlds bizonyos sajtossgai mdosulnak.
– Korai s kzps felnttkor: 20-45 ves korig
– munkahelyi s kzleti beilleszkeds
– magnleti beilleszkeds
– A felntt szemlyisg jellemzi: Trsadalmi kapcsolatrendszere stabilizldott. Nagyfok nllsg
– rzelmi reaglsok: megersdnek a megismer mkdst tmogat intellektulis rzelmek: kvncsisg, hit s ktely, meggyzds
– nismeret: kialakul nllsods
o Dntsek szma, gyakorisga: siker-, kudarc orientltsg
o Illetkessg (kompetencia) irnti szksglet megersdse
– rtelmi megismer mkds: megn a szndkos figyelem
– Szocilis (trsas) jellemzk: csaldi szocializl krnyezetbl val kivls, j csaldi rendszerbe val beilleszkeds
– A tanuls csendje, megosztott figyelem
o Figyelemvlts
o Valdi egyidejsg
9. Ksi felnttkor: 45-60 ves kor
- klimaktrium, vagyis a szervezet hormonlis thangoldsa
- pszichofizikai teljestkpessg vltozsa, tstrukturldsa
- gyermekek nllsulsa
- nyugdjazs
A magnyossg a Maslow ltal megllaptott szksgleti hierarchira vonatkoztatva. rzsek a hierarchikus magnyossghoz s elszigeteltsghez val viszonyukban. Biolgiai psg: depressio, elhagyatottsg. Veszly s biztonsgrzet: flelem a ltezstl, flelem a nemlttl, gyanakvs. Lemonds. Valahova tartozs: alsbbrendsg rzse, elutasts, elidegeneds. nbecsls: nutlat, bnssg rzse, harag. nmegvalsts: kzny, aptia
Az ngyilkossg pszicholgiai krdsei
A biolgiai megkzelts abbl indul ki, hogy a csaldfakutatsok alapjn lnyegesen tbb az ngyilkossgot megksrlk szma azokban a csaldokban, ahol valaki mr nkezvel vetett vget az letnek. A biokmiai kutatsok azt mutattk ki, hogy szervezetkben alacsonyabb a szerotonin nev idegi tviv anyag szintje - ppgy, mint a depresszisok esetben. Az alacsony szerotonin szint az agyban pedig hirtelen, impulzv cselekedetekre - akr nsrt vagy msokra veszlyes - hajlamost.
Noha brmely letkor magban hordozhatja a hallvgyat, vannak peridusok, amelyekre klnsen oda kell figyelnie az rintett krnyezetnek s a trsadalomnak. Vannak letkorok, amikor az ngyilkossgok szmt csak a balesetek mlja fell a hallozsi statisztikkban. Az egyik ilyen a gyermekkor. Noha a szlk tbbsgt teljesen vratlanul ri a tragdia, az ngyilkossggal foglalkoz pszicholgusok szerint szmos eljele lehet a ksrletnek. Ezek kzl gyakori az otthonrl trtn szks, a dhkitrsek, illetve a magnyos visszahzds, a frusztrci trsnek kptelensge, a tlrzkenysg illetve a szemlyisgvltozs. vatosnak kell lennnk azonban ezek megtlsben, hiszen majd mindegyik jellemz lehet egy gyermek (s fleg egy kiskamasz) letnek bizonyos szakaszban.
A serdl-s fiatal felnttkor szintn egy veszlyeztetett idszak az ngyilkossg szempontjbl. A gyerekek krli vilg normi vltoznak, j elvrsok el nznek, megvltoznak azok a csoportok, akik vlemnyre a leginkbb adnak. A csald szerept a kortrs csoportok s az idelok veszik t, akik modellszerepet nyjtanak. Ez klnsen veszlyes abban az esetben, ha a "modellek" kzl valaki ngyilkossgot kvet el: megfigyeltk, hogy egy iskolban, egy osztlyban ngyilkossgi hullm indulhat el egy trsuk erszakos halla utn. Hasonl a helyzet abban az esetben, ha egy ismert szemly vet nkezvel vget az letnek. Itt szintn vannak figyelmeztet jelek: a fradtsg, az iskolai teljestmny romlsa, az alkohol s a drogok eltrbe kerlse mind figyelemfelhv lehet.
A serdlkor utn cskken az ngyilkossgot elkvetk szma, de az idskor elrtvel ismt megugrik. Ennek oka egyrszt a betegsgek megszaporodsa lehet, amelyek egy rszvel igen nehz egytt lni. Egy tovbbi problma az ids emberek elszigeteldse, magnyossga. Az idskori depresszi magas arnya a nyugati trsadalmakban szintn az ngyilkossgi ksrletek fel mutat. rdekes, hogy a kisebbsgek krben - felteheten az regek irnti nagy tisztelet miatt - ez a jelensg nem tapasztalhat.
Az ngyilkossg fogalma:
Az ngyilkossgot sokszor nkez hallnak szoktk nevezni, de ez nyilvnvalan hibs, hiszen nem kell nkezsg az ngyilkossghoz.
ngyilkosnak tekinthet-e az, aki hallos betegsgben szenved, s visszautast egy olyan orvosi kezelst, amely nlkl meghal, de amellyel nhny htre mg megnyjthatn lett?
ngyilkossgnak tekinthetk-e pldul az nfelldozs tpus ngyilkossgok? pl. harci pilta, akinek gpe egy srn lakott terlet felett elromlik , kt vlasztsa van
- azonnal katapultl, megmenekl, de a gp hzakra zuhan, embereket l meg
- nem katapultl, gpe lakatlan terletre zuhan, de neki mr nem lesz ideje katapultlni
sszefoglalva: ngyilkossg az a tett, amelynek sorn valaki sajt magt kzvetlen mdon s szndkosan megli.
ngyilkossg mdjai:
- aktv ngyilkossg: amikor valaki tesz valamit, ami a hallt okozza
- passzv ngyilkossg: valaki nem tesz meg valamit, ami megmenten az lett, azzal a kifejezett szndkkal, hogy ezzel sajt hallt elidzze. Passzv ngyilkossg, ha valaki visszautast egy letment mttet
Az ngyilkossg erklcsi megtlsvel kapcsolatos kt nagy tradci
1. az ngyilkossg vallsos felfogsa: letnk felett nem mi rendelkeznk, azt egyfajta ajndknak vagy adomnynak kell felfognunk, s az ngyilkossg gy az isteni jogok bitorlsa.
2. az ngyilkossg emberkzpont felfogsa: Humanista felfogs szerint az ember a maga rdekei legfbb brja, s egyedl felels sajt letrt. Ezrt dntsi joga van, teljes autonmival rendelkezik annak eldntsben, hogy folytassa-e lett, vagy a hallt vlassza-e inkbb.
Az ngyilkossggal kapcsolatos vek s ellenrvek
rvek az ngyilkossg mellett
-
brmilyen slyosak is valakinek a szenvedsei, nem szabad ngyilkossgot elkvetni mindaddig, amg brmilyen csekly remnye is van arra, hogy szenvedsei megszntethetk. Vannak olyan kiltstalan lethelyzetek, amikor sszer remny mr nincsen.
-
az ember ne legyen sorsa passzv elszenvedje, hanem inkbb annak aktv alaktja. Prblja megrizni mltsgt s a sajt sorsa fltti irnytst s legyen ereje befejezni lett akkor, ha az mr semmifle rtelemmel nem br.
-
Mindenkinek joga van kt rossz kzl a kisebbiket vlasztani. Ha valakinek az lete annyira gytrelmes, hogy az rosszabb szmra a hallnl, akkor joga van a hallt vlasztani.
-
Mg ha el is fogadjuk, hogy az letet az Isten adta, s az egyfajta ajndk, az ajndkkal a megajndkozott a tovbbiakban maga rendelkezik, azt tesz vele, amit akar.
rvek az ngyilkossg ellen
-
az ngyilkossg gyvasg, megfutamods az let nehzsgei ell
-
mg a legnyomorultabb, szenvedssel teli let is rtkes, s magnak a szenvedsnek is van tlvilgi, morlis s spiritulis rtke.
-
az nszeretet elve is azt diktlja, hogy ne krostsuk magunkat
-
kt rossz kzl lehet ugyan a kisebbiket vlasztani, de morlisan rossz dolgot soha nem szabad vlasztani.
-
nem a mi feladatunk dnteni letnk hossza fell, ez az Isten eljoga
-
nvdelem esetn az lethez val jogunkat vdjk, ez azonban nem ll fenn ngyilkossg esetn
Kezels a ktsgbeesetteknek
A kezelsi lehetsgek alapveten kt csoportra oszlanak. Az egyik esetben a mr ngyilkossgot megksrelt betegeket vonjk be a terpiba, a msik esetben az ngyilkossg megelzsre szolgl a beavatkozs.
Az, a sikertelen prblkozst tett, ltalban tbb orvossal tallkozik, mg eljut a pszichiterhez. Felteheten eltte kezelni kell a srlseit illetve a krosodsokat, amelyek bekvetkeztek a ksrlet sorn. Ha ezeket a panaszokat megszntettk, a beteg fizikailag gygyult, akkor kerl sor az elmegygyszati kezelsre, de mr ez id alatt is jelents lehet a lemorzsolds, nem beszlve arrl, hogy hny beteg utastja vissza illetve hagyja abba a terpit id eltt.
A kezelsek clja elsdlegesen a beteg letben tartsa. Ez a gygyszerek s a beszlgets, azaz a pszichoterpia kombincijval a legeredmnyesebb. A gygyszerek segtenek a hangulat stabilizlsban, m fontos megjegyezni, hogy ezeket nem rutinszeren, hanem igen rzkenyen kell belltani. Az egyik legveszlyesebb peridus ugyanis egy beteg letben a kevert mnis-depresszis epizd, amelynek kizrlag antidepressznsokkal trtn gygytsa fokozhatja az ngyilkossg lehetsgt. A pszichoterpia alkalmval a pciensnek elssorban olyan konfliktusmegoldsi technikkat tantanak meg, amelyek segtsgvel hatkonyabban kezelik a stresszes szitucikat s a mindennapi problmkat.
Az ngyilkossg megelzsre j plda az n. krzis-intervencis llomsok mkdse. A szolglat ltalban telefonon mkdik, de az internetes segtsgkrst is egyre gyakrabban veszik ignybe. A tancsad ltalban nem pszicholgus vagy pszichiter, de az adott szakterleten mindenkpp kell kpzsben rszeslt. Lteznek olyan kzpontok is, amelyeket elzetes bejelents nlkl lehet felkeresni, s szmos esetben mr maga a krzisintervenci is elg a helyzet rendezshez.
|